(Nettavisen): Flyselskapet starter 5. november opp med de tre innenlandsrutene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Tromsø.
Wizz Air skal også satse på innenlandsreiser i Italia. Nå reklamerer selskapet for billetter ned mot kun én euro – rundt ti norske kroner – for en enkeltbillett, melder flysmart24.no. Det er også en rekke billetter til rundt 100 norske kroner.
Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir ser ikke bort fra at vi vil se lignende lave priser når selskapet er i gang med den norske satsingen. Han tror imidlertid ikke Wizz Air nødvendigvis taper penger på så billige billetter.
– Selskapet vet at alle seter ikke blir solgt uansett. Dermed selges noe av overskuddskapasiteten til 1 euro. Selve billettprisen står for 55 prosent av inntektene til Wizz Air, resten kommer fra tilleggstjenester. Det gjelder også for billettene til 1 euro, forklarer han til flysmart24.no.
– Det gir tilleggsinntekter som gjør at selskapet egentlig får inn mer penger fra passasjerene på disse billettene enn den euroen billetten koster, sier han.
Vil vurdere minstepris
Med lavprisselskapet Wizz Airs innenriksruter i Norge, mener Flygerforbundet at det kan være verdt å utrede en minstepris på flybilletter, meldte NTB tidligere i oktober.
I Østerrike har de en minstepris på 40 euro for en flybillett, fordi superbillige billetter undergraver både klimapolitikk og levelige lønnsstandarder, skrev Fri Fagbevegelse sist uke.
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener dette også kan være verdt å utrede i Norge.
– Dette er helt klart en interessant vei å gå. Generelt er det fri konkurranse og selskapene selv som fastsetter prisene. Men når enkelte selskaper senker prisen slik at prisen blir omtrent hva en kopp kaffe koster på Gardermoen, er det noe som ikke er som det skal være, sa Carlsen til Fri Fagbevegelse.
Viser til EU-regler
Avisen skriver at Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, sendte en skriftlig henvendelse til samferdselsminister Knut Arild Hareide om det ville vært tillatt med en tilsvarende minstepris på flyreiser i Norge. Hareide svarte at han bare kjenner til at den østerrikske regjeringen skal ha vedtatt dette, fra medieomtale, og at det er vanskelig å gi et tydelig ja-/nei-svar på spørsmålet.
– Utgangspunktet etter den grunnleggende markedsforordningen for lufttransport i EU/EØS er at flyselskapene fritt kan fastsette prisen på billettene sine, skriver Hareide i svaret.