Utlandet ville kjøpe, men bryggerne måtte si nei. Så kjøpte de dette: – Veldig god følelse

SATSER TUNGT: Pål Rolfsen måtte kappe forseglingen før han kunne åpne containeren fra Kina. Innholdet skal hjelpe Monkey Brew med å bli en internasjonal aktør fra og med neste år.

SATSER TUNGT: Pål Rolfsen måtte kappe forseglingen før han kunne åpne containeren fra Kina. Innholdet skal hjelpe Monkey Brew med å bli en internasjonal aktør fra og med neste år. Foto:

Ølfesten fortsetter hos Monkey Brew. Gründerne har nå brukt en halv million på noe som skal gjøre det lille trondheimsbryggeriet til en internasjonal aktør.

DEL

– Containeren kom helt fra Kina, så jeg var spent på hvordan den så ut inni, forteller Pål Mikalsen Rolfsen.

Etter å ha kuttet over forseglingen og åpnet dørene, konstaterte han at de tre nye gjæringstankene og mesketanken klarte turen til Trondheim tilsynelatende helt fint. Tankene vil omtrent doble Monkey Brews bryggekapasitet til 200.000 liter i året.

– Vi har absolutt behov for økningen. Ølet selges unna fortere enn vi får lagd det, sier Rolfsen.

Gründerne skjønte tidlig i år at de ville trenge flere tanker.

– Det siste året har vi måttet prioritere leveransene knallhardt.

Øker på alle fronter

Ølelskerne Bjarke Vang, Pål Rolfsen og Jorg Solheim satset sparepengene sine før de tok imot lån og investeringer fra hjelpsomme venner og familiemedlemmer. Etter fire år med minilønn og sene kvelder var bryggeriet Monkey Brew i 2019 fullt operativt.

Selskapet ansetter nå 4,5 årsverk.

– Vi øker på alle fronter. Vi får spørsmål blant annet fra Sverige, England og Russland om eksport, forteller Rolfsen.

ØLKOMPISENE: Bjarke Vang, Pål Rolfsen og Jorg Solheim startet Monkey Brew i lag. I fjor solgte de for 4,7 millioner kroner.

ØLKOMPISENE: Bjarke Vang, Pål Rolfsen og Jorg Solheim startet Monkey Brew i lag. I fjor solgte de for 4,7 millioner kroner. Foto:


Hvor taket ligger, aner de ikke. Selv med pandemien, øker etterspørselen. Rolfsen tipper det henger sammen med mindre grensehandel.

– Magefølelsen min er veldig god. Vi er i ferd med å nå utover den harde kjernen av ølinteresserte folk. Lokalmarkedet er fortsatt aller viktigst.

Kjipt å si nei

Med-gründer Jorg Solheim sier bryggeriet begynner med eksport neste år.

– Hvordan føltes det å si nei til forespørslene fra utlandet?

– Kjipt, men det er kult etterspørselen er der. Vi har bygd stein for stein så langt, svarer Solheim.

Nyinvesteringen koster cirka en halv million kroner. Nå kan Monkey Brew, ifølge Solheim, rendyrke high end-konseptet.

Startet med pub

Trioen har brygd øl sammen siden 2008. I 2015 åpnet de bryggeripuben Taps på Bakklandet og merkenavnet Monkey Brew ble for første gang klasket på en flaske.

Etter hvert overtok de konkursboet til et bryggeri og stablet på beina sin egen, større virksomhet.

Monkey Brew AS solgte for 4,7 millioner kroner i fjor, men etter alkoholavgiften ble driftsinntektene «bare» 3,3 millioner. Driftsresultatet ble 88.000 kroner i minus.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken