Den britiske 97-modellen fra Brighton satte energisk i gang egen konsert med låta (w)hole fra 2022. Sam Tompkins har fått den noe utakknemlige oppgaven med å åpne søndagens Trondheim Sommertid, først ut av det som i grunn er tre oppvarmingsnummer før kveldens høydepunkt.
Det er liten tvil om at han blir lidende av det de fleste oppvarmingsnummere gjør, nemlig at største del av publikum ikke har kommet for å høre på akkurat ham. Resultatet blir et publikum som klapper og hyler mellom slagene, men som ikke er helt med under selve musikken.
Samtidig er arenaen på ingen måte full når klokken slår 16:30.
Energien er høy under de første par låtene, men faller litt etter litt gjennom hele konserten. Det blir etterhvert vanskelig å ikke kjede seg.
Likevel: Sam Tompkins er meget sterk på vokalen, og livebandet han støtter seg på gjør en god jobb. Man får følelsen av at Tompkins med band kunne gitt en helt fantastisk konsert på en litt mindre arena. Rent musikalsk er det fint lite å ta ham på.
Høydepunktet nås når Tompkins sender bandet backstage og selv plukker opp kassegitaren. Alene, med stemme og strenger, blir det klart og tydelig at han er en talentfull artist. Han er best med kassegitar i hånd. Da blir det også mer naturlig at de fremmøtte bare lytter.
Han prater kanskje litt vel mye med publikum, men det vurderes også av en anmelder som ikke liker at artister forklarer låtene sine. Uansett får man mellom to låter opplyst at Sam Tompkins i en alder av femten skrev ned i dagboken at han én gang skulle varme opp for favorittartisten, Justin Bieber.
«A dream come true», sier han.
Målet nådde han altså på Leangen Travbane denne søndagen.