Kim Riseth, redaktør i Namdalsavisa, var en av de opprinnelige initiativtakerne til konseptet «Bandwagon», som startet allerede i 2011. De tre siste årene har konkurransen – i likhet med alt annet – ligget brakk på grunn av koronapandemien.
– Da Stig Jakobsen, redaktør i Nidaros, tok kontakt fordi han mente det var på tide å gjeninnføre konkurransen, var det en glede å si: «Ja, det blir vi med på», sier Riseth.
Konkurransen åpner i mai og varer ut juli. Vinneren kåres i midten av august.
– Vi har fått på plass en variert jury, som gleder seg til å få inn bidrag, sier Riseth.
Juryen gleder seg
Juryen består av Rachel Nordtømme, kommunikasjon- og markedsansvarlig i Festningen AS, artist Ida Jenshus, Stig Jakobsen redaktør i Nidaros og Åge Sten Nilsen, vokalist i Wig Wam.
– En gang i måneden framover vil juryen velge ut to låter til duell i en podkastsending. Vinneren av disse velges ut på grunnlag av stemmer fra publikum, som har vært inne på nettsiden til bandwagon.no og stemt fram sine favoritter. Låten med flest stemmer går videre til finalerunden, sier Riseth.
I podkasten vil juryen diskutere og spille låter som kommer inn, før de annonserer hvem de går for.
– Essensen er å finne de som har laget musikken selv. De eller den som klarer å formidle og berøre og engasjere publikum, sier Ida Jenshus.
Motvekt til TV-konkurranser
Konkurransen legger ingen begrensninger i forhold til alder, sjanger, eller antall sanger som kan lastes opp, men det er kun anledning til å delta gjennom én lokalavis, og musikken må være laget av artisten selv.
– Målet med konkurransen er å gi musikere en mulighet til å nå ut med musikken sin. Med «Bandwagon» ønsker vi å få fram de som har egenart i uttrykk som grunnessensen i musikken sin, sier Stig Jakobsen, redaktør i Nidaros.
Han har sett seg lei på overproduserte TV-konsepter, der artister skal forventes å kunne både rappe, synge country og mestre opera.
– Mange av de største artistene vi har per dags dato ville vært sjanseløse i slike konsepter, sier Jakobsen.
Han brenner for at ukjente artisten skal få muligheten til å vise seg fram.
– Vi leter ikke etter den storslått produksjon, dette skal handle mye mer om følelsen som får deg til å spille en låt på auto-repeat kvelden igjennom, sier Jakobsen.
Attraktiv premie
Vinneren av «Bandwagon 2022» får 50.000 kroner fra Sparebanken Midt-Norge, ett års mentorprogram med en etablert artist og sceneopptreden under Pstereo-festivalen i Trondheim.
– Det er en fet premie som vil gi vinneren god innsikt i bransjen. Gjennom mentorprogrammet vil man få opplæring i sosiale medier, rettigheter, økonomi og markedsføring. Vi blir på en måte jordmødre for nye talenter, sier Riseth og fortsetter:
– Samtidig er det slik at det å delta uten å vinne også kan gi muligheter. Vi har flere eksempler fra tidligere år på at «Bandwagon» har vært et springbrett inn i bransjen. Artisten Fay Wildhagen ble først oppdaget gjennom dette. Fem måneder etter at hun var med i finalen, signerte hun platekontrakt med Sony.
Ida Jenshus var mentor for bandet Kings of The Valley, som vant «Bandwagon» i 2018.
– Gjennom året jeg jobbet med bandet, fulgte jeg dem tett, både i studio og opp imot turneer, sier hun.
Jenshus mener at korona nok har hatt positiv innvirkning på låttilfanget.
– Jeg er sikker på at det har skjedd mye på spennende på låtfronten siden forrige «Bandwagon» – perler som bare venter på å bli oppdaget, sier Jenshus.
Klikk her for å melde deg på i Bandwagon 2022.