Gå til sidens hovedinnhold

Gjerrigknarken reagerer kraftig på Noras jordbærsyltetøy

– Man kan spekulere i om man prøver å utnytte at folk vil ha markjordbær i syltetøyet.

(Nettavisen)

Syltetøy er et populært produkt blant nordmenn flest og produsentene tilbyr mange forskjellige varianter for å lokke kundene inn i butikkene.

Her reklameres det med både pris, sukkerinnhold i produktet og hvilke bær som blir brukt.

I mars skrev Nettavisen om sunnvasking i matbransjen. I den artikkelen kom det fram at i noen av tilfellene inneholdt produsentenes lettsyltetøy faktisk mer sukker enn de vanlige syltetøyene.

Les også: Lett-syltetøyet til Coop og Nora inneholder like mye sukker som normalt syltetøy

– Det er ikke noe hjemmelaget med dette produktet her

Det er ikke bare sukkerinnhold som kan være forvirrende for forbrukeren. Hvilke type bær som blir brukt for å lage syltetøyet kan også utgjøre store prisforskjeller.

Mannen bak Gjerrigknark.com, Rune Nikolaisen, postet et bilde på sin Facebook-side om markjordbærsyltetøyet til produsenten Nora. Det ble solgt for 89,90 kroner og reklameres som «Hjemmelaget jordbær og markjordbær». Produktet inneholder 14 prosent markjordbær og 47 prosent jordbær.

Til sammenligning koster produktet «Nora Jordbærsyltetøy» 21,50 kroner og inneholder 60 prosent jordbær.

Nikolaisen forklarer at en tipser hadde sett dette på Spar.

– Hvis du ser glass med markjordbær, så legg for all del merke til hva som står i produktinformasjonen, sier Nikolaisen i en telefonsamtale med Nettavisen.

Han mener mange sikkert kjøper produktet fordi det skal være markjordbær i.

– Man kan spekulere i om man prøver å utnytte at folk vil ha markjordbær i syltetøyet.

Det er ikke kun innholdet Nikolaisen setter spørsmålstegn ved, han mener også beskrivelsen er villedende.

– Det er ikke noe hjemmelaget med dette produktet her. Folk blir forledet, avslutter han.

Les også: Derfor bør du alltid be om kvitteringen i matbutikken: – Dette er ikke greit

– Markjordbærsyltetøy er et nisjeprodukt

– Det stemmer at prisen for Nora Markjordbærsyltetøy har kostet 89,90 kroner, men i forbindelse med denne ukens prisjustering er den endret til 79,90 i dag. Nåværende pris er altså 79,90 kroner, sier kommunikasjonssjefen i Spar, Anette Grønby Rein.

Hun påpeker at den lave prisen på Nora Jordbærsyltetøy skyldes et ekstraordinært prispress i markedet.

– Vi kan se at prisforskjellen til markjordbærsyltetøyet relativt sett blir stor, men skyldes altså et ulikt innhold i produktene og at markjordbærsyltetøyet er et nisjeprodukt som finnes kun i utvalgte supermarkeder, påpeker Rein.

Med den gamle prisen på 89,90 kroner lå prisforskjellen på 68,40 kroner fra de to nevnte syltetøyene. Med den nye prisen på 79,90 kroner ligger forskjellen på 58,40 kroner.

Det vil si at det koster deg opp mot 60 kroner for å få 14 prosent markjordbær i syltetøyet.

Les også: Her kan du gå på en pris-smell

– Distinkt smak

Silje Verlo Alisøy i Coops kommunikasjonsavdeling bekrefter at det selges vesentlig mye mer av vanlig jordbærsyltetøy enn av markjordbærsyltetøy.

– Dette gjør at det er større konkurranse på den vanlige varianten. Det kan da bli slike forskjeller i pris som vi ser her.

Hun påpeker at markjordbær er en dyrere råvare enn vanlig jordbær, og at dette gjenspeiles i prisen.

Orkla, som har merkevaren Nora i sin portefølje, forteller at markjordbær er en eksklusiv råvare med en distinkt smak.

– Selv med 14 prosent markjordbær og rundt 50 prosent vanlig jordbær setter det en tydelig smak på syltetøyet.

Les også: Test av engangsgriller – bare én får toppscore