Lornts er Nidaros' nye kommersielle leder: – Jeg er jævlig fleksibel

FUNNET SEG TIL RETTE: Nidaros' nye markedssjef Lornts Tønne gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver.

FUNNET SEG TIL RETTE: Nidaros' nye markedssjef Lornts Tønne gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver. Foto:

Trønderen Lornts Tønne er mediehusets nye markedssjef. Det er til glede for alle, unntatt én.

DEL

– Da jeg ble presentert annonsemulighetene og hvordan Amedia har valgt å forholde seg til alle mulighetene som finnes i den nye digitale hverdagen, forsvant all tvil i meg om å returnere til avis og mediebransjen, sier Lornts Tønne.

Det er ordene Nidaros' nye kommersielle leder skal jobbe etter. Tirsdag hadde han nemlig sin aller første arbeidsdag i sin nye jobb, og de kommende seks månedene skal Tønne lede den kommersielle satsingen til Mediehuset Nidaros.

Tønne kjenner medie- og kommunikasjonsbransjen i Trondheim bedre enn de fleste. I 15 år jobbet han i byen, før han i 2015 flyttet nord i Trøndelag for å starte sitt eget kommunikasjonsbyrå. To år senere ble firmaet kjøpt opp av Trønder-Avisa, samtidig som han var tilknyttet kommunikasjonsbyrået Uredd.

– Jeg er veldig fascinert av bransjen som en helhet. Så da jeg så Nidaros-satsingen kom opp tenkte jeg umiddelbart at det var spennende. Da tok jeg kontakt med Arne (Reginiussen, redaktør) for å gratulere med oppstart, og hørte om det var aktuelt om vi tok en prat. Siden har det gått fort i svingene. Vi gjorde litt research på hverandre og fant kjapt ut at dette var noe vi begge skulle satse på, forteller Tønne.

Vil finne andre likesinnede

Han er ikke i tvil om at det er rom for en avisaktør til i Trondheim, også på markedssiden.

– Jeg kjenner Amedia på lysten, og fleksibiliteten, til å få til noe på ordentlig. Det samme vil jeg. Prosjektet er samtidig noe som trigger meg, å få være med på noe nytt helt fra starten av. Jeg tror og håper at med farten, fleksibiliteten og at vi er løsningsorienterte skal kunne være et kjempegodt tilbud til potensielle kunder og kommersielle samarbeidspartnere.

– Hva er det egentlig jobben din går ut på?

– Det er det jeg skal definere de kommende dagene. I hovedsak handler det om salg og marked, å knytte gode kontakter og samarbeidspartnere og finne flere som heier på det samme som jeg kjenner at jeg heier veldig på.

(Saken fortsetter under bildet)


– Men i første omgang handler det om å være tilgjengelig og lydhør på hva markedet ønsker seg, og sammen skal vi finne spennende og effektfulle løsninger for å nå ut i det lokale markedet. Videre blir jobben å lage en framtidsrettet organisasjon med særlig fokus på alle mulighetene som ligger i de digitale flatene i Amedias nettverk. Kombinert med pris og produktkombinasjon er det den mest effektive kommunikasjonen når bedrifter skal fortelle noe til et marked, sier han.

– Hvorfor skal man annonsere nettopp i Nidaros?

– I tillegg til det som allerede er nevnt, kommer vi til å ha et veldig stort fokus på rapportering og dialog med annonsørene og samarbeidspartnerne, både underveis og etterkant av kampanjer og annonseperioder. Det gjør at man kan optimalisere løsningene som sikrer oss ønsket effekt på de ulike markedstiltakene. I så måte er det en gave at man har så mange kanaler å velge mellom i dagens digitale verden. Da kan man plassere og spre riktig budskap til enhver tid.

Svært fleksibel

Helt alene i markedsavdelingen i Nidaros blir han riktignok ikke. Fremover vil 40-åringen jobbe med å bygge opp sitt eget lag, uten at han vet hvor mange det blir.

– Jeg trenger hjelp til å finne ut av hva den mest optimale måten å jobbe på i en slik type avis som Nidaros. Hva som er best for annonsørene. Jeg ønsker derfor å ha dialog med produsenter, byråer, kunder og gjerne frilansere, som kan komme med innspill om hva vi kan gjøre.

– Hvordan kommer man i kontakt med deg?

– Det kan være telefon, Messenger, e-post, LinkedIn, whatever. Jeg er jævlig fleksibel, ler Lornts Tønne.

To ganger Lornts

Riktignok er det én mann som ikke er like fornøyd med ansettelsen av Lornts Tønne, nemlig Lorns Bjerkan, frontsjef i Nidaros.

Totalt finnes det bare 41 menn i Norge som heter Lorns/Lornts ifølge SSB, og Bjerkan liker dårlig at han ikke lenger vet om det er han det gjelder når det sies «Lornts» i redaksjonen.

(Saken fortsetter under bildet)

DOBBELT OPP: Hverken Lorns Bjerkan (t.v) og Lornts Tønne har opplevd å ha en navnebror på arbeidsplassen.

DOBBELT OPP: Hverken Lorns Bjerkan (t.v) og Lornts Tønne har opplevd å ha en navnebror på arbeidsplassen. Foto:


– En dag kommer jeg til å gå glipp av en breaking news-sak, fordi jeg ikke er lydhør for navnet mitt lenger, sier Bjerkan med et glimt i øyet.

Heller ikke Tønne hadde sett for seg at navnet hans skulle skape utfordringer.

– Jeg har aldri hørt om to Lornts'er som jobber samme sted, sier han og smiler.


Artikkeltags