Kommunens treige Hangaren-behandling var helt unødvendig sommel

Snorre Valen, politisk redaktør i Nidaros

Snorre Valen, politisk redaktør i Nidaros Foto:

Når næringsaktører tar seg til rette på andres bekostning, er det misforstått næringsvennlighet fra kommunen å somle med reaksjonen

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I lang tid har debatten rast om Midtbyen, og hva vi kan gjøre for å legge til rette for at Midtbyen forblir levende, og med pulserende nærings- og kulturliv. Samtidig har Haakon VIIs gate vokst til å bli et gigahandelsområde. At handelen i Midtbyen har slitt som følge av en kraftig utbygging av kjøpesentre utenfor sentrum, kan ingen være særlig overrasket over. De begrensningene som tross alt er på plass for å begrense trafikkvekst og utarming av Midtbyen, er godt begrunnet.

Og derfor burde det heller ikke vært noen spenning knyttet til gårsdagens vedtak i bygningsrådet, der Hangaren fikk endelig beskjed om at det ikke vil bli noen omregulering. Det er nå klart at butikkene som fikk flytte inn for å drive detaljhandel, må ut igjen seinest i desember 2022, slik reguleringsplanen forutsetter.

Likevel brukte kommunen månedsvis på å gå inn for landing. En må jo nesten legge til grunn at reguleringsplaner er til for å følges. Og ifølge reguleringsplanen fra 2012 er det såkalt plasskrevende varer som trelast, landbruksmaskiner o.l. som skal kunne selges fra butikklokalene i den gamle flyhangaren i Haakon VIIs gate.

Så hvordan byggesakskontoret i første omgang kunne tillate bygging til vanlig detaljhandelslokaler forblir en gåte.

Det er lett - og rett - å peke på eierne av Hangaren, og påpeke at de nok har visst godt at de tøyet strikken ved å slippe XXL, Rusta og Power til, i strid med føringene for området. De må også ha visst at det ville komme reaksjoner fra øvrig næringsliv, som forholder seg til reglene som er lagt og taper på at andre tar seg til rette. Men det er ikke til å komme bort i fra at den endeløse Hangaren-saken først og fremst er gjort mulig av at kommunen selv gjorde en uforståelig saksbehandlingsfeil på administrativt nivå, og deretter plukket politikerne opp stafettpinnen med å somle voldsomt med å rette opp i feilen.

Fylkesmannen har gjentatte ganger satt ned foten, uten at Trondheim kommune tok hintet. Etterhvert ga kommunen en midlertidig brukstillatelse til Hangaren, for å sikre videre drift der. Den ble opphevet av Fylkesmannen, med beskjed om at vedtaket var endelig.

Men Trondheim kommune har virket helt fastlåst i et litt misforstått ønske om å skape forutsigbarhet for næringslivet. For ved å gi en midlertidig dispensasjon i vinter til videre drift fram til 2022, er det åpenbart at butikkene på Hangaren fikk forhåpninger om at de kunne bli værende.

At bygningsrådet først nå, fire måneder senere, bestemmer seg endelig for å ikke omregulere området, er enden på en hel prosess med unødvendig somling. Det har hele veien vært helt åpenbart at det ble drevet butikker i Hangaren i strid med reguleringsplanen. I går gjorde bygningsrådet et riktig politisk vedtak, men både Hangaren, og næringsaktørene som har vært frustrert over Hangaren, har grunn til å være oppgitt.

Det gir ikke forutsigbarhet for næringslivet med slik vingling. Dispensasjonen som ble gitt av politikerne i fjor var sikkert ut fra et velment ønske om å ikke gjøre situasjonen vanskelig for butikker som handlet mer eller mindre i god tro. Men det var ikke akkurat et heldig signal å gi til alle andre næringsaktører i byen som følger regler og bestemmelser.

Hangaren Lade har i følge Adresseavisen varslet et mulig søksmål mot kommunen. Det kunne nok vært unngått, om ikke kommunens politikere hadde skjøvet saken foran seg i så lang tid.


Skriv innlegg på Trønderdebatt.no «

Bli med i debatten i Trøndelag!

Artikkeltags

laster
Se kommentarer

Kommentarer til denne saken