Nettavisen: Mandag ble brokkoli mer enn doblet i pris hos lavpriskjeden Kiwi. Den gikk opp fra 8,90 til 19,90 kroner. Det er en prisøkning på hele 124 prosent på én dag.
De største prishoppene
Også appelsiner, avokado i nett og epler økte med mer enn 50 prosent fra én dag til en annen. I tillegg økte også Fjellbrød kraftig, med hele 45 prosent.
– Oi, det var skikkelig prishopp, og det fra én dag til en annen, sier Kiwi-kunde Madelene Stavne (23). Hun er i butikken sammen med venninnen Tina (31).
– Å nei, jeg som er så glad i brokkoli, den har fått mer en dobbel pris, sier Tina.

Denne handlekurven sjokkerer Mari (41): – Det er galskap
Handlekurven opp 40 prosent
Handlekurven med ni varer som Nettavisen sjekket kostet til sammen 367, 60 kroner i går, mandag. Prisøkningen fra dagen før var på hele 105,40 kroner, eller 40 prosent.
– Det stemmer i alle fall ikke at Kiwi bare presser prisene ned. De presser dem opp også. Jeg handler nesten alt i Sverige, og slår bare til om det er gode tilbud her, sier Kiwi-kunde Monica Henriksen (48).
Dette er varene Nettavisens sjekket priser på i går, mandag:
Vare | 29. januar | 30. januar | Prisøkning- kroner | Prisøkning – prosent |
Brokkoli | 8,90 | 19,90 | 11 | 124 % |
Appelsiner løsvekt 1 kg | 14,90 | 26,90 | 12 | 81 % |
Avokado nett 700g | 19,90 | 34,90 | 15 | 75 % |
Ambrosia epler 6 stk. | 29,90 | 46,90 | 17 | 57 % |
Norsk Fjellbrød Bakerhuset 750g | 19,90 | 28,90 | 9 | 45 % |
Salatmix Grønn & Frisk assortert | 19,90 | 26,90 | 7 | 35 % |
Fiskegrateng God Gammeldags Findus 540g | 49,90 | 63,90 | 14 | 28 % |
Tortilla Lefser Old El Paso 6 stk. | 19,90 | 25,30 | 5,40 | 27 % |
Kyllingfilet Fersk Prior 650g | 79 | 94 | 15 | 19 % |
Sum | 262,20 | 367,60 | 105,40 | 40 % |

Overraskende regnestykke: Halver matutgiftene dine med enkle grep: – En superfin måte å spare penger på
Lovte lave priser
Varene som ble sjekket var med i Kiwi sin priskampanje for januar. Der lovte de å holde prisene nede på en rekke varer til 29. januar.
Kampanjen er over, men det er likevel uklokt å sette opp prisene så kraftig, mener dagligvareekspert Odd Gisholt.
– Nå prøver Kiwi og fortelle at de ikke gir seg på pris. Da blir det et problem at de skrur opp prisen så kraftig fra en dag til en annen, sier Odd Gisholt. Han har fulgt den norske dagligvarebransjen i en årrekke og er tidligere rektor ved Norges Varehandelshøyskole og høyskolelektor ved BI.

Mads (33) og Steffen (44) har stor tro på bydelen. Satser med bakeri og restaurant
Noen av varene slik som kylling og fiskegrateng satt Kiwi tilbake til prisen før kampanjen startet.
– Det hjelper ikke om Kiwi sier de avslutter en kampanje. Forbrukerne er jo ikke dumme. Når de oppdager at prisene går så mye opp fra en dag til en annen så blir de sure, sier Gisholt.
For mange av de andre varene i kampanjen opplyste ikke Kiwi noen førpris. Brokkoli ble satt opp fra 8,90 til 19,90 i går. Prisen var 14,90 da VG sjekket i starten av desember, så dette er uansett en kraftig økning fra før jul.
– Å øke prisene så kraftig, og så plutselig, er ikke smart. Det går på troverdigheten løs for Kiwi, som hevder de er prispresserne, sier Gisholt.

Den folkekjære kafeen stenger etter 26 år: – Nå skal det bli godt med ferie
– Forvirrende
Med alle kampanjene og prisjusteringer opp og ned kan det være krevende for kundene å orientere seg.
– Jeg synes ikke det holder at Kiwi sier kampanjen er over, det er veldig slitsomt å være kunde når de skrur prisene opp og ned hele tiden, sier kunde Madelene Stavne (23).
Særlig kan det være krevende å vite hva som er dyrt og hva som er billig.
– Det er ikke lett å være kunde, og å følge med på hva som er billig og dyrt. Man må nesten være økonom for å skjønne prisingen av varer i butikken, sier Pernille Fjoran (42).
– Det har blitt utrolig slitsomt å holde oversikten over prisene. Det burde ikke føles som arbeid å være kunde i matbutikken, sier Pernille Fjoran.

Nidar-eier vil ikke svare om de har sluttet med skjult pristriks
Kiwi: – Ingen prisøkning
Kiwi peker på at varene som er satt opp i pris var med i priskampanjen for januar.
– Prisene varte helt fram til 29. januar, og dette var godt markert både i butikk og i alle annonser. Produktene gikk i dag tilbake til samme pris som før kampanjestart, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin.
Ifølge Arvin har ingen av produktene økt i pris siden 31. desember.
– To produkter har gått ned tre og fem kroner. Vi har ikke tatt ut noen av våre prisøkninger ennå, sier Arvin.
– Dette er ikke snakk om noen prisøkning, men en kampanje som er avsluttet som annonsert. I dag lanserte vi en ny og minst like god kampanje, med nye priser som varer helt fram til 26. februar, sier Arvin.
Kommunikasjonssjefen mener det ikke er grunn til bekymring for Kiwi sitt omdømme.
~ Vi lever av kundenes tillit, og vi har bransjens klart beste omdømme. Vi lytter til kundene våre, og de har gitt tilbakemeldinger om at de setter pris på kampanjer.

Pristest: Handlekurven hos Rema og Kiwi har blitt 15 prosent dyrere
– Dropp dagligvarebutikkene
Dagligvareekspert Odd Gisholt råder folk til å se etter dagligvarer i flere butikker, ikke bare de tradisjonelle dagligvarebutikkene.
– Sjekk Europris og Normal som har mange varer som også finnes i dagligvarebutikkene. De kan være billigere mange ganger, sier dagligvareekspert Odd Gisholt.
Særlig nå kan det være smart å sjekke disse mener Gisholt. Første februar er det såkalte prisvinduet i dagligvarebransjen, men da andre butikkene er ikke bundet av dette.
– Europris og Normal er ikke bundet av prisjusteringer som kommer 1. februar. Så det er ekstra smart å sjekke disse butikkene nå, sier han.
I går gikk prisen opp på mange varer hos Kiwi. Flere har spådd nye store prisøkninger 1. februar på opptil 10 prosent.
– Jeg tror det blir mindre, men jeg vet jo ikke. Det blir spennende å se om de våger å sette prisen kraftig opp nå, sier Odd Gisholt.