Kirkens SOS mobiliserer: – Ensomheten og angsten forsterkes

Leder for Kirkens SOS Trøndelag, Bodil Slørdal forteller at to av tre samtaler berører uro og bekymring rundt Korona-situasjonen

Leder for Kirkens SOS Trøndelag, Bodil Slørdal forteller at to av tre samtaler berører uro og bekymring rundt Korona-situasjonen Foto:

Korona-situasjonen preger også Kirkens SOS. Nå mobiliserer krisetjenesten.

DEL

Fredag stengte krisetjenesten Kirkens SOS alle sine lokaler, og omdirigerte hele tjenesten til kvalitetssikrede hjemmekontor. Til tross for enorm omorganisering og kriseberedskap, har krisetjenesten klart å holde svarprosenten oppe.

– For oss har det vært viktig å opprettholde tjenesten. Vi tenker at vi er et viktig supplement til helsevesenet, sier leder for Kirkens SOS Trøndelag, Bodil Slørdal.

Mange korona-henvendelser

Etter at Helsedirektoratet søndag krevde at psykologene må stenge dørene, har det vært hektisk aktivitet for å få på plass digitale løsninger for dem som sliter psykisk.

Kirkens SOS, som har mangeårige erfaring med å svare på henvendelser digitalt, opplever nå at flere av henvendelsene handler om korona-situasjonen.

– To av tre samtaler berører uro og bekymring rundt Korona-situasjonen. Mange savner sine ordinære støtte-tilbud og møtepunkter. En del forteller at selvmordstanker blir mer påtrengende, uttaler Slørdal.

Totalt svarte Kirkens SOS på 3616 henvendelser på telefon, chat og melding i perioden 12.-19. mars.

– Om lag 800, altså ca. 22 prosent, av samtalene handlet direkte om Korona-situasjonen, men mange av dem som kontakter oss med psykiske problemer, har forsterkede symptomer på grunn av den spesielle situasjonen, som preger samtalene med oss, sier Slørdal.

– Det er mange som ønsker å prate med oss på grunn av korona. Det kan være frykt for sykdommen i seg selv, eller fordi de er isolerte, ensomme og redde. For mange var samtaler med psykologer, eller det å få dratt på skole og jobb, de eneste holdepunktene i en tung hverdag, og det oppleves forferdelig tungt at dette nå er borte. For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier generalsekretær i Kirkens SOS Leif Jarle Theis i en pressemelding.

Antall henvendelser den siste uken har holdt seg stabilt, på rundt 700 daglig – og til tross for at færre har vært på vakt siden fredag, har de tjenesten likevel greid å besvare like stor andel av samtalene som i dagene før.


Artikkeltags

laster
Se kommentarer

Kommentarer til denne saken