– Festivalen blir annerledes, men den ligner også på det Olavsfest bruker å være, sier festivalsjef Petter Myhr.

Det er én uke til festivalen starter. Koronapandemien har satt en stopper for festivaler og andre arrangementer med mer enn 200 deltakere. Likevel håper festivalsjefen på en slags publikumsrekord.

– Jeg håper at Olavsfest 2020 skal bli den festivalen i vår historie som når ut til flest mennesker, ler han.

Hver dag klokken 20 blir det nemlig konserter i Nidarosdomen, som først og fremst lages for tv, med daglig stream på Adressa.no. Der blir de liggende gratis for alle – i sanntid.

I to timer hver dag sendes også verbalprogrammet, med debatter og samtaler, ut til nasjonalt publikum på NRK P2.

Jobbet med to planer samtidig

Forberedelsene til årets festival har vært annerledes enn vanlig. I februar begynte de å operere parallelt med både en plan A og en plan B – og før Norge stengte ned 12. mars, hadde de tatt valget om å gå for plan B, uavhengig av om myndighetene skulle velge å åpne opp.

– Vi har vært spente, men er veldig fornøyde med det vi har fått til, sier Myhr.

For mange festivaler landet over har måttet avlyse sine planer, men flere, som Olavsfest, har funnet alternative måter å gjennomføre festivalen på.

– Vi måtte gjøre noen valg med hensyn til teknikk, og hvordan vi skulle bygge opp hele festivalen. Å streame konserter er to forskjellige ting med og uten publikum.

De valgte å prioritere fine tv-bilder, og konsertene spilles inn før de sendes på nett.

– Jeg tror det blir fint. Nidarosdomen vil fremstå i ulik prakt fordi de ulike konsertene filmes på ulike måter. Vi får se Nidarosdomen på nye måter i hver konsert.

Norsk på menyen

På grunn av stengte landegrenser er det (nesten) utelukkende norske artister på programmet i år. Kari Bremnes, Marthe Valle og Ole Paus med Motorpsycho er blant de som skal spille. Sistnevnte er blant artistene som hadde planlagt en omfattende turnesommer, men som har fått mange av sine planer avlyst.

– Det at vi klarer å opprettholde det med konsert i Domen hver kveld er bra. Bra for både publikum, men også for artister, leverandører og produksjon av lyd og bilde. Vi bidrar til arbeid til folk.

Mange av de opprinnelige artistene er flyttet til neste år. Alle de viktigste konsertene har de fått avtaler med, med unntak av Cat Stevens. Det jobber de fortsatt med, sier Myhr.

I år har de derimot kunnet plukke fra øverste hylle i Norge. Samtidig blir det utenlandske innslag. Stefan Sundström er svensk, og det samme er Motorpsychos gitarist Reine Fiske. Barokkanernes orkesterleder er britisk.

– Alle er importert til landet i henhold til alle smittevernregler, ler Myhr.

Når Marthe Valle skal ha sin konsert «Every child is a prophet», har hun med seg en rekke syriske musikere. De er imidlertid med på skjerm fra Istanbul.

– Det skal synges på norsk, arabisk og engelsk. Det handler mye om Moria-leiren på den greske øya Lésvos. Det blir sterke saker.

Allsang fra stua

Som konferansier gjennom hele festivalen har de booket Haddy N'jie. Programlederen skal introdusere alle konsertene, som en vertinne, men skal også være solist i allsang-konserten fra Nidarosdomen. En allsangkonsert helt uten publikummere fysisk til stede.

– Det blir kammerkoret Aurum, med solistene Samantha Gurah, Haddy N'jie, Stefan Sundström og Børge Pedersen. Skjalg Raaen er musikalsk leder og leder av bandet, sier Myhr.

Det som skal synges som allsang blir tekstet på streamen, slik at alle kan være med å synge hjemmefra.

På Vestfrontmøtet, som for anledningen er flyttet inn i Kirkehagen for bedre å kunne kontrollere hvor mange som deltar, åpnes det opp for 100 gratisbilletter, som publikum kan søke om.

– Vi har mye verbalprogram som tar opp viktige spørsmål, og kjempespennende deltakere som kommer til Vestfrontmøtet og andre debattprogram.

I tillegg blir det Olavskino på Prinsen kino, byvandringer og en fotoutstilling utenfor Nidarosdomen.

– Det blir litt fysisk, og så masse godt fjernsynsinnhold som streames, sier Myhr.

Mister store inntekter – og utgifter

Vanligvis har Olavsfest litt over 50 prosent egeninntjening, altså inntekter som de får fra sponsorer, billettsalg og varesalg. Selv om de to sistnevnte utgår i år, har både sponsorer og hovedstøtten til festivalen stilt opp og opprettholdt det økonomiske, slik at det blir festival.

– Hovedstøtten får vi fra Kulturrådet, kommunen og fylket, og alle tre opprettholder støtten. Kulturminister Abid Raja har sagt at vi skal bruke de pengene til å skape mest mulig kultur. Og det gjør vi.

Omsetningen i år blir bare halvparten av det vanlige, men samtidig slipper festivalen mange utgifter.

– Det skal gå fint økonomisk når vi gjør det sånn, sier Myhr.

Les også

Hvorfor skal man røske to tunge og ærverdige institusjoner ut av et sentrum som sliter?