Gå til sidens hovedinnhold

Halvfulle jordbærkurver i dagligvarebutikkene skaper reaksjoner

Kundene forsyner seg av jordbærkurvene for å fylle sin egen. Rune Nikolaisen, mannen bak Gjerrigknark.com mener løsningen er veldig enkel.

(Nettavisen): Om sommeren er jordbær populært til piknikkurven, strandturen og hageselskapet. Dagligvarene selger kurver på 500 gram, men så kommer problemene.

Kundene forsyner seg av de andre jordbærkurvene for å fylle på sin egen. Tirsdag morgen testet Nettavisen et par jordbærkurver på Kiwi Fusdal i Asker. Her koster en kurv på 500 gram 39,90 kroner.

En av kurvene veide helt ned mot 250 gram.

– Løsningen er veldig enkel

Rune Nikolaisen som driver siden Gjerrigknark.com er klar på hva han mener dagligvarene bør gjøre.

– Løsningen er veldig enkel. Det er å betale etter vekt. Det vil løse alle problemer på null tid. Akkurat som du gjør på andre varer som epler og pærer, sier Nikolaisen.

Han mener det finnes såpass mange uærlige kunder at problemet ikke kommer til å løses av seg selv.

– Eventuelt må butikkansatte kontinuerlig kontrollere og observere kundene. Man kan også ha plast rundt kurven, men dette passer ikke målet om å redusere plast i dagligvarene, påpeker Nikolaisen.

På sine sosiale medier har han også vært i kontakt med nordmenn som sier de passer på å kjøpe jordbær om morgenen.

– Dette er ikke kun for å sikre seg ferske bær, men da vet du også at færrest mulig har klådd på dem, sier Nikolaisen.

– Dette er noe vi ikke ønsker

Kiwi bekrefter at iblant fyller noen kunder ekstra bær i kurvene sine.

– Dette er noe vi ikke ønsker, både av hygieniske årsaker og av hensyn til andre kunder, sier kommunikasjonssjefen i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

Hun påpeker at alle kurvene hos Kiwi skal inneholde 500 gram jordbær. Kjeden har medarbeidere som følger med på avdelingen og skal luke ut kurver som mangler bær.

– Men det har dessverre ikke skjedd i dette tilfellet, legger hun på.

Arvin informerer om at de vil se på tiltak for å unngå at dette skjer.

– Tidligere har vi testet lokk på jordbærkurver, og vi vil se mer på ulike løsninger før neste års sesong.

Kiwi svarte ikke på om det var aktuelt for de å ta betalt per kilo.

– Vi har som sagt testet lokk og vil nå se på andre muligheter for å unngå dette. Vi håper å finne en god løsning før neste års sesong, skriver Arvin i en e-post til Nettavisen.

Les også

Slik vasker du vekk parasitter fra bærene i sommer

– Stykkpris på kurvene er så godt innarbeidet hos kundene

I Meny er de også kjent med problemstillingen.

– Dette med at noen få av kundene flytter jordbær over fra andre kurver er en kjent, kostbar og en kjedelig problemstilling for både kundene og oss. Vi ønsker å ha fornøyde kunder som alle får kurver med 500 gram bær, slik kurvene er når vi får dem inn i butikk, sier kommunikasjonssjefen i Meny, Nina Horn Hynne.

Hun forklarer at Meny etterfyller kurvene.

– Det er ikke uvanlig at de etterfyller så mye som 1-2 kurver per kasse på 12 kurver, noe som påfører oss tap.

De har forsøkt med lokk i både papp og plast,

– Men de er vanskelige å få på, samtidig som de ofte faller av. De genererer dessuten unødvendig mye emballasje, sier Hynne.

Likevel har det ikke vært aktuelt å begynne å ta betalt per kilo.

– Vi har ikke vurdert å innføre kilopris på jordbærkurvene. Stykkpris på kurvene er så godt innarbeidet hos kundene, og noe de er godt vant med.

Til tross for at Meny hevder at stykkpris på kurvene er godt innarbeidet hos kundene, er det flere forbrukere i kommentarfeltet til Gjerrigknark.com sin Facebook-side som mener dette bør innføres.

– Her er det butikkene som svikter kundene. Alt taler for kilopris, skriver en bruker.

En annen bruker skriver,

– Bruk vekt og kilopris. Problemet løst!

Les også

Da Mattilsynet stakk innom, fikk restauranten klar beskjed

Kommentarer til denne saken