Fristet syklister med sponsing av nye dekk. Det tok helt av: – Overveldende

SELGER UNNA: Intersportsjef Håkon Riise kan glise. Det offentlige sponser nye vinterdekk for hundrevis av syklister gjennom en ny ordning. Det gir godt salg.

SELGER UNNA: Intersportsjef Håkon Riise kan glise. Det offentlige sponser nye vinterdekk for hundrevis av syklister gjennom en ny ordning. Det gir godt salg. Foto:

Miljøpakken kaster penger etter syklister som vil tråkke vinteren gjennom. Responsen er overveldende og sportsbransjen kan gni seg i hendene.

DEL

– Dette er veldig gledelig. Vi ser mange har lyst til å sykle om vinteren, sier Hans Kringstad i organisasjonen Miljøpakken.

Trondheim kommune og Statens veivesen samarbeider gjennom Miljøpakken om å gjøre byen grønnere. Organisasjonen satte av en halv million kroner til å sponse sykkelpiggdekk og omlegging.

Pengene lar i overkant av 300 syklister få refundert 1.500 kroner hver.

Voldsomt

Fredag, bare to døgn etter at ordningen ble annonsert på Miljøpakkens hjemmesider, hadde 1.300 personer søkt.

– Dette er voldsomt. Responsen er overveldende, sier Kringstad.

Tilfeldigvis kom den første snøen samtidig som ordningen ble utlyst. Kringstad er glad mange innbyggere vil sykle, så kollektivtrafikken avlastes og smittefaren reduseres.

Bruker trolig mer penger

Miljøpakken sponser nye dekk med inntil 1.000 kroner om omlegging for 500. Kringstad sier mange ikke når taket på 1.500, så antallet syklister som får støtte vil bli en del høyere enn 300.

– Dette har virkelig slått an, legger han til.

– Kommer dere til å gjenta dette med mer penger i potten?

– Jeg skal ikke garantere noe, men mye tyder på at dette ikke er siste gang.

– Så over 50 prosent sjanse for at dette skjer igjen i nærmeste framtid?

– Det er et spørsmål om økonomi, men sannsynligvis gjør vi noe lignende igjen, svarer han.

Godt salg

Sjef for Intersport i Munkegata, Håkon Riise, gliser med hele fjeset når han forteller om responsen.

– Vi har solgt over 230 piggdekk på en måned, konstaterer han.

Før kommunen gikk ut med søknadstallene torsdag, tippet Riise får trondhjemmere hadde fått med seg støtteordningen. De fleste vinterdekkene var solgt lenge før Miljøpakken åpnet for å refundere kostnadene.

Intersportbutikken, som inntil nylig profilerte seg under navnet G-Sport, har for øvrig overlevd sitt eget opphørssalg. Konkurransetilsynet sa ja til fusjonen mellom G-Sport og Intersport, og butikken har igjen fylt opp varelageret.

Bedre sykkelveier

Ting skal bli enda bedre for vintersyklende trondhjemmere. Totalt får byen 115 km sykkelveier som enten skal være helt fri for snø og is eller skal ha såkalt god vinterveistandard.

Det melder Miljøpakken.

Veiene får to typer standard:

  • Barvegstandard (GsA) – 57 km: Svart asfalt ved hjelp av blant annet kosting og salt hvis været gjør det mulig.
  • Vinterveistandard (GsB) – 58 km: Hardt og jevnt snø/isdekke med maks 1 cm løs snø.

De viktigste forandringene

Heimdal/Tiller/Saupstad

  • Ringvålvegen mellom Lund og Heimdal sentrum: GsB
  • GSV parallelt med E6, på østre side (John Aaes vei – Tonstadkrysset): GsB
  • Gjennom Saupstad (Kongsvegen v/ Vestre Husebytun – Nyveilia – Bjørndalen): GsB
  • «Fleksnes-brua» – Johan Tillers vei: GsB

Byåsen

  • Mellom Halset og Ilevollen via Byåsveien: GsB
  • Bøckmans vei: GsB

Moholt

  • Jonsvannsveien mellom Kong Øysteins vei og Frode Rinnans vei: GsA
  • Gang- og sykkelvei fra undergang under E6 ved Åsvangvegen til Ole Aasveds vei 31: GsB

Bakklandet

  • Gamle Bybro: GsB
  • Asylbakken og Bakkegata: GsA

Midtbyen

  • Sykkelfeltene mot enveiskjøring i Sverres gate og Erling Skakkes gate: GsA

Østbyen

  • Verftsbrua – TMV-odden – Thaulowkaia – del av Dyre Halses g. – Portalen – fram til Strandveien/Innherredsveien: GsA

Noe blir litt dårligere. Klostergata får ifølge Miljøpakkens nettside redusert standard sammenlignet med 2018.

Neste år får Fjordgata sykkelvei i to retninger. Dette vil gå på bekostning av parkeringstilbudet.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken