Gå til sidens hovedinnhold

Elsparkesykkel-tilbudet til Ryde skaper reaksjoner: – Vi har allerede mottatt klage

Elsparkesykkel-selskapet lokker med 300 kroner hvis du melder deg opp. Men i virkeligheten er det ikke så enkelt.

(Avisa Oslo)

(NETTAVISEN): I storbyene kryr det av elsparkesykler og selskapene opererer med forskjellige forretningsmodeller for tilbud om leie. De fleste selskapene tar betalt for å låse opp el-sparkesykkelen og de tar betalt per minutt man kjører. I fjor begynte også flere av aktørene å tilby månedskort.

Selskapet Ryde reklamerer på elsparkesyklene sine at hvis man laster ned appen deres får man 300 kroner tilgjengelig i appen som man kan bruke til å kjøre el-sparkesyklene deres på. Dette reklameres både på selve elsparkesyklene og med en rund reklameplakat som henger på sykkelen.

For å få disse 300 kronene må man først betale 50 kroner ved registrere seg på appen. De 300 kronene man får etter man har betalt for å registrere konto har en utløpsdato på tjue dager. Totalt vil man da ha 350 kroner i kjøretid hvor de 300 kronene man får kun varer i tjue dager.

I brukervilkårene blir det forklart at kontoen må verifiseres og det må betales et forskudd på 50 kroner som vil bli belastet før den første turen og legges til i lommeboken i appen. Dette beløpet tar de for å hindre misbruk av tjenesten.

Selskapet omsetter for 57 millioner i året og har ni ansatte, ifølge DN.

Les også

Kona kjøpte gave til Jørn (72), som bare skulle ta seg en liten prøvetur. Det skulle koste flesk

Handler om hvilket inntrykk forbrukerne får

BI-professor Monica Viken ler litt når Nettavisen forklarer hvordan tilbudet blir reklamert. Hun har arbeidet med markedsføringsjus på Handelshøyskolen BI siden 1995 og tilhører i dag institutt for rettsvitenskap og styring. Viken har mange ekspertområder som blant annet varemerkerett, markedsføringsloven og forbrukerrettigheter.

Nettavisen har sendt over bilder av markedsføringen og forklart prosessen fra forbrukernes ståsted. Ved første øyekast mener Viken at dette kan virke som urimelig handelspraksis som villeder.

- Ut i fra informasjonen du gir om hvordan dette tilbudet foregår er dette villedende ovenfor kunden og brudd på markedsføringsloven. Alle kostnader som knyttes til rabatter skal man opplyse om, sier Viken.

Videre påpeker Viken at det handler om hvilket inntrykk forbrukerne får av markedsføringen når de ser den og markedsføringsloven omhandler selve markedsføringen. Informasjon om rabatter og tilbud som gis på denne måten er markedsføring og da gjelder markedsføringsloven.

- Forbrukertilsynet har tidligere hatt avgjørelser på denne type forsøk hvor man må logge seg inn og betale noe før man får en form for premiering eller rabatter. Dette ser ut til å være samme type praksis og dermed villedende og brudd på flere bestemmelser i markedsføringsloven, konstaterer hun.

Ryde har vilkår og betingelser som også står i liten skrift på reklameplakaten.

- Dersom sentral informasjon utelates i markedsføringen kan det være villedende overfor forbrukere som skal ta beslutningen om de ønsker å inngå en avtale om å leie el-sparkesykkel. Det er dermed for sent eller i hvert uklart hvis informasjon om krav om betaling først fremkommer i kjøpsbetingelsene. Manglende informasjon kan ha påvirket forbrukers beslutning om å leie el-sparkesykkel, de ville for eksempel ha valgt en annen el-sparkesykkel hvis de visste at det kom til å koste kr 50,- for å få rabatt, sier Viken.

Les også

Her slår bybetjentene til mot elsparkesykkelkaoset

Synd hvis dette er en bevisst strategi

BI-professoren legger til at dette er en praksis de etablerte næringsdrivende ser ut til å ha sluttet med fordi de skjønner at det er ulovlig, men at nye aktører i markedet ofte ikke har satt seg inn i reglene. Når Nettavisen påpeker at aktøren har vært i det norske markedet siden 2019 er det ikke særlig mye sympati å hente fra Viken.

- Da burde de ha sjekket regelverket. Det er synd hvis dette er en bevisst strategi som øker faren for å lure kundene, påpeker Viken.

BI-professoren sier også i samtalen med Nettavisen at det er viktig at nye aktører får med seg reglene som skal verne forbrukere mot villedende markedsføring. Det er dumt hvis denne taktikken brer om seg fordi det går utover forbrukerne.

- Markedsføringsloven beskytter de kollektive forbrukerinteressene. Hvis vi tror at forbrukere flest som vil la seg lure av dette tilbudet så er det forbudt. Målgruppen her er unge mennesker som kjører avgårde og plutselig blir belastet 50 kroner i øst og vest. Det kan bli en skummel praksis, konkluderer hun.

Les også

Bymiljøetaten om oppryddingsaksjonen: – Dette er den nye normalen

- Mottatt klage

Forbrukertilsynet kan informere om at de allerede har mottatt klage på dette og skal følge opp dette direkte med Ryde.

- Vi kan ikke saksbehandle via media, men generelt kan jeg si at det er viktig at reklamen gir et riktig og fullstendig bilde av tilbudet - og all informasjon av vesentlig betydning må oppgis i markedsføringen. Om det for eksempel knyttes betingelser for å bruke et tilbud må det fremgå. Slik informasjon skal ikke komme som en overraskelse på forbruker i etterhånd, informerer avdelingsdirektør i tilsynsavdelingen, Bente Øverli, i en e-post til Nettavisen.

Ryde svarer ikke på kritikken

De bekrefter og at markedsføringsloven slår fast at det kan være urimelig og villedende dersom man må betale mer, med unntak for uunngåelige utgifter enn det som fremkommer av markedsføringen.

- Likeså kan en eventuell utelatelse av vesentlige opplysninger være villedende. Selv om det må ses hen til plass- og tidsbegrensninger i markedsføringen, vil villedende og urimelig tilfeller være ulovlig etter markedsføringsloven, legger Øverli til.

Nettavisen tok kontakt med selskapet Ryde Technologies på onsdag, og fremviste kritikken for kommentar på torsdag. Selskapet har, til tross for løfter om svar, ikke kommet med et tilsvar overfor Nettavisen.

Kommentarer til denne saken