Nettavisen: - Dette er ny norsk rekord, og den høyeste andelen vi har sett noen gang, sier Thor Egil Braadland i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Han ble forbløffet da han nylig leste OFV-tallene for de første 16 dagene i 2022. Hele 94 prosent av dem som skaffet seg ny bil privat kjøpte elbil.

I løpet av de to første ukene av året ble det solgt 2091 elbiler til privat bruk. Kun 18 bensinbiler og 49 dieselbiler ble solgt i samme tidsrom. I tillegg ble det solgt 31 ikke-ladbare hybrider og 28 ladbare hybrider.

3 grunner

Andelen elbiler i nybilsalget for privatpersoner endte på 83 prosent i 2021. Selv om det er tidlig å felle noen dom over hvordan 2022 blir, er det flere faktorer som gjør at elbil-dominansen kan bli enda større i år, ifølge NAFs Braadland:

  • Elbilen er foreløpig momsfri, men regjeringen har sagt at det kommer avgifter på elbiler som er dyrere enn 600.000 kroner. NAF forventer at dette skjer fra og med 2023.
  • Mange ladbare hybrider har blitt dyrere, ettersom politikerne økte avgiftene på disse fra 1. januar i år. Dette bidrar til at flere velger ren elbil i stedet, mener NAF.
  • Elbilen har blitt mer konkurransedyktig, og bredden i markedet er større. Stadig flere elbilmodeller har større rekkevidde og god plass.

Ikke skremt av høye strømpriser

Til tross for skyhøye strømpriser gjennom høsten og vinteren, har altså 19 av 20 nye biler solgt så langt i år vært helt elektriske.

Mange har stilt spørsmålet om det nå er billigere å kjøre dieselbil enn elbil på grunn av de høye strømprisene.

Utregninger som Elbilforeningen har gjort basert på strømpriser fra Nordpool og diseelpriser fra SSB, viser at dieselprisen økte med 15 prosent fra januar til november i fjor - mens strømprisen økte med 131 prosent.

Likevel var det kun to dager i fjor, da strømprisen passerte fem kroner per kWt i snitt, at det var rimeligere å tanke en dieselbil enn å lade en elbil. Om natten, når mesteparten av elbil-ladingen skjer, var det aldri dyrere å lade en elbil enn å tanke en dieselbil.

I desember kostet det i snitt 154 kroner å tilføre elbilen 55 kWt i desember, mens det kostet i snitt 276 kroner for 16,5 liter diesel. Da kan du kjøre omtrent like langt, ifølge Elbilforeningens utregninger.