Det må bli slutt på «Tesla-misunnelsen»

Erling Moe

Erling Moe Foto:

Av

Elbil-suksessen må føres i mål!

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Elbilpolitikken i Norge er en kjempesuksess. Elbilene utgjør nå cirka halvparten av alle solgte biler. Årsaken er en offensiv elbilpolitikk. Avgiftsfritak, fri bompassering, billigere parkering og kjøring i kollektivfelt er årsaken. Vi må ikke surre til denne suksessen med å fjerne alle fordelene like før vi er i mål.

20 prosent og 20 prosent

Fylkestinget i Trøndelag og bystyret i Trondheim skal i vår behandle fylkesrådmannens forslag om å innføre 20 prosent bomavgift for elbiler. Dette er for tidlig. Jeg mener at fri passering bør beholdes til 20 prosent av passeringene er elbiler. Og det nærmer seg: Nå er det 16 prosent. Det betyr at vi kan nå målet i løpet av året. Å reversere politikken på oppløpssiden er dårlig politikk.

Når 20 prosent målet er nådd kan vi starte en gradvis økning av bompengene for elbiler, men de skal ikke overstige femti prosent av avgiftene til dieselbiler.

Trondheim har vært en etternøler når det gjelder elbiler. Oslo og Bergen har innført differensiert bomavgift for elbiler, men der har elbilandelen vært høyere enn her.

Hele poenget med elbilpolitikken er å bevege samfunnet i grønnere retning. Transportsektoren står for 1/3 av norske klimagassutslipp, og personbilene alene utgjør 1/3 av dette. I Trondheim økte klimagassutslippene siste år, også fra biltrafikken.

Elbiler er for alle

Det må bli slutt på "Tesla-misunnelsen". Mange som er imot elbilpolitikken ser på elbiler som luksus for bedrestilte. Sannheten er at det i dag er elbiler i alle prisklasser på markedet, og at Nissan leaf har vært markedsleder i Norge. Elbilsalet øker nå i mange land i Europa. Årsaken er at det innføres strengere miljøkrav i EU og flere storbyer ellers i verden, derfor må bilfabrikkene omstille seg. Elbilene når etterhvert nå massemarkedene i Europa. Og det gjelder biler i alle størrelser og prisklasser. Tesla har vært lokomotivet som har presset de andre i riktig retning. Elon Musk gjør mye rart, men han har æren for å ha startet en bilrevolusjon. Han er den nye Henry Ford.

Lommeboka kan fremme det grønne skiftet

Det stemmer at mange her til lands har kjøpt elbil fordi det følger med mange fordeler, deriblant økonomiske. Det syns jeg er helt greit. Målet med overgangen til elbiler er å bedre miljøet. At folk sparer penger ved å kjøpe grønt er uproblematisk.

Rekkevidden for nye elbiler har økt dramatisk. Men i tillegg til elbilfordelene er utbygging av ladestasjoner en forutsetning for økt elbilandel. Hjemmelading og hurtigladere må utbygges i stort tempo. Trondheim er kommet bra i gang, men dette må fortsette i økt tempo. Kommunen må ha en klar plan for utbygging av ladestruktur.

Politikken må være forutsigbar

Stortinget har vedtatt at det i 2025 skal selges kun utslippsfrie kjøretøy i Norge. Derfor må politikerne ikke skape usikkerhet rundt langsiktigheten i elbilpolitikken. At halvparten av bilsalget nå er elbiler viser at nordmenn er klar for det grønne skiftet. Men undersøkelser viser også at nesten halvparten av befolkningen ikke tror at politikerne vil gjøre det som er nødvendig for å nå 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslipp. Derfor må vi være forutsigbar, holde fast på fordelene og innfase endringer forsiktig og gradvis.

Skriv innlegg på Trønderdebatt.no «

Bli med i debatten i Trøndelag!

Artikkeltags

laster
Se kommentarer

Kommentarer til denne saken