– Det er ingen tvil om at standarden på Kongens gate er kritikkverdig. Det er høl på høl på høl, og nytt høl oppstår så fort veien lappes.
Trygve Bragstad (Høyre) tok til orde for en debatt rundt erstatningsansvaret for skadene flere sjåfører har meldt om etter å ha kjørt i Kongens gate i vinter i tirsdagens formannskap. Blant annet punkterte en rekke biler på samme dag i Ila som følge av at asfalten rundt trikkeskinnene var borte.
– Det er en helt klar sammenheng mellom bilene som er skadet, og standarden på veien. Og det er også klart at dette er en kjent sak, som har vært kjent i flere tiår. Nå har den åpenbart eskalert i feil retning, sier Bragstad.
Ber om ny vurdering
Det er Trøndelag fylkeskommune som eier Kongens gate. Tidligere har veidirektør Jo Bernt Brønstad sagt til Nidaros at de er kjent med problematikken, og mener gaten er for dårlig fundamentert for den trafikkmengden og trikken som går der.

Tove måtte ut med 10.000 for nye dekk etter å ha kjørt i hullet: – Helt forkastelig at vi skal ha det sånn
Trygve Bragstad mener fylkeskommunen må ta regningen for bilistene som får ødelagt bilene sine.
– Jeg mener det er rimelig. Selv om man ikke har visst om det ene hullet, så har man visst at det kontinuerlig kommer nye hull, og at det er til skade for bilene, sier han.
Han fremmet derfor et forslag om å be fylkeskommunen gjøre en ny vurdering av erstatningsansvaret. Dette ble vedtatt.

Minst én gang i måneden sender bussjåfør Christian (31) inn klage på veiene i Trondheim
Uenighet fører til utsettelse
Kongens gate inngår som en del av gateprosjektene i Miljøpakken, som er et samarbeid mellom stat, fylke og kommune. Her er det satt av 240 millioner kroner til utbedring, og det innledende arbeidet ble avsluttet høsten 2019. Likevel er ikke prosjektet kommet i gang.
Dette skyldes uenighet mellom Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune.
– Vi kommer ikke i gang så lenge Trondheim insisterer på å fjerne kollektivfeltet inn mot byen og dermed vil gjøre det verre å kjøre bil, buss og trikk inn til sentrum i Kongens gate. Løsningen ligger dermed hos Trondheim, har fylkesordfører Tore O. Sandvik tidligere uttalt til Nidaros.

– Dette er en vei for å kjøre inn til byen. Da må man for faen sørge for at det er fremkommelig
Ordfører Rita Ottervik i Trondheim har derimot følgende mening om saken:
– Det har hastet i mange år, og derfor har vi vært utålmodige en stund. Vi har vært klar til å fatte vedtak i halvannet år. Det er fylkeskommunen som har spilt inn tilleggsutredninger som har ført til at det har tatt lengre tid. Det er viktig at prosessen fortsetter nå.
