Bilister i Trondheim er i ferd med å få samme stempel som røykere

ENDRING PÅ ENDRING: Kjøremønsteret i Olav Trygvassonsgate og Midtbyen for øvrig, endres stadig.

ENDRING PÅ ENDRING: Kjøremønsteret i Olav Trygvassonsgate og Midtbyen for øvrig, endres stadig. Foto:

Av

Det virker som at trafikkreguleringen i Trondheim utelukkende foregår på innfallsmetoden.

DEL

KOMMENTAR Politiet advarer, næringsforeningen advarer, men dette skjer for døve ører. Symbolpolitikerne i Trondheim har dessverre nådd frem. Det skal ikke være enkelt, det skal ikke være praktisk og det må for Guds skyld kompliseres så mye som mulig.

LES OGSÅ: Slik kan Fjordgata bli nå

Bilister i Trondheim er i ferd med å få samme stempel som røykere. De skal behandles dårligst mulig, utstøtes og ugleses. Tydeligere kan det ikke sies, de er åpenbart ikke ønsket. Deres penger skal ikke legges igjen i restauranter, kulturtilbud eller butikker. Er du ikke i stand til å sykle eller ta bussen, så er du ikke velkommen i Midtbyen.

Det siste er påbudt høyresving etter Bakke bru som trer i kraft denne uka. Hva i alle dager er vitsen med å gjøre det vanskeligst mulig for folk og komme seg dit de skal? Veien er der, lysreguleringer er tilstede. Det er allerede vanskelig å ferdes i Midtbyen, men nå skal det altså gjøres enda mer komplisert og kronglete. Forstå det den som kan.

"Dette virker å være lite koordinert", skriver Trond Halvorsen, fagleder trafikk ved Sentrum politistasjon i Trøndelag politidistrikt, ifølge Adressa.

Her i Nidaros-redaksjonen så titter vi ut over Bakke bru hele dagen. Det er overhodet ingen trafikale problemer knyttet til dette området. Vi har knapt sett det har dannet seg en kø utenfor.

Likevel skal et hardt prøvet næringsliv i Midtbyen nå årelates ytterligere. Hvem orker å hoppe i bilen når det sitter folk på rådhuset som ikke er opptatt av hverdagen til folk flest, men utelukkende vil være politisk korrekt?

Det er nærliggende å tro at dette er en sak hvor MDG har fått gjennomslag. På et landsstyremøte i helgen har Grønn Ungdom vedtatt at de ønsker å øke bensinavgiften med 10 kroner og forby salg av fossilbiler i løpet av året, ifølge NTB.

Uttalelsen tar til orde for å redusere biltrafikken i byområder med 60 prosent innen 2030, og forby all bygging som strider mot dette formålet.

– 2020-tallet er ikke bilens tiår, for å si det mildt, sier nasjonal talsperson Teodor Bruu i Grønn Ungdom i forbindelse med den saken.

LES OGSÅ: Han vil stenge kjørefelt i Kjøpmannsgata og lage sykkelfelt

Dessverre har Trondheim pekt seg ut som et område hvor MDG åpenbart har fått i overkant stor påvirkning på samferdselspolitikken. Trondheim er allerede en av Norges verste byer å kjøre bil i. Eksemplene er mange. Kommer en til byen fra vest og skal til østsiden av Midtbyen, må en være lommekjent for å ta seg via Leuthenhaven, Sverresgate og på rundtur i Bispegata, nærmest som i en slags hinderløype. Det er bare i Oslo det er verre. Det virker som at flertallet i formannskapet har hoppet på et kjør der man gjør alt man kan for å stikke kjepper i hjulene for folk som tross alt er ute i lovlig ærend for å komme seg fra A til B.

LES OGSÅ: Endringen i kjøremønsteret i Olav Tryggvasons gate ble vedtatt: – Prøveprosjektene har spunnet ut av kontroll

At det er et mål å begrense biltrafikken i sentrum, er selvsagt helt legitimt. Men det mangler en helhetlig plan, og det virker som at trafikkreguleringen utelukkende foregår på innfallsmetoden.

En enkel leveregel er at når det ikke er noe feil – så bør man heller ikke fikse det. Dette bør Trondheim komme ta med seg i fortsettelsen. Det er nemlig ingen behov for å gjøre det enda vanskeligere å ta seg til Midtbyen. Det er en fryktelig meningsløs ressursbruk å hele tiden skulle endre ting som faktisk fungerer greit i dag.

Skriv innlegg på Trønderdebatt.no «

Bli med i debatten i Trøndelag!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken