[Nettavisen]: – BankID er universalnøkkelen vår til så mye, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, til Nettavisen.

I dag er man avhengig av BankID for å få tilgang til en rekke tjenester, deriblant nettbank, helsenorge.no, for å søke skoler, og så videre. BankID er med andre ord en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet, og er et slags digitalt pass for å bekrefte hvem du er.

Det finnes imidlertid flere løsninger for å logge seg inn på nettsteder med BankID, og siden 2009 har BankID på mobil vært et alternativ. Enkelt forklart er det en tjeneste for sikker digital identifisering og signering ved hjelp av mobiltelefonen, hvor man ikke trenger en kodebrikke. Det er koblet opp mot mobiltelefonens sim-kort, og alt du trenger er en egenlaget pinkode.

– Det haster

Nå blir det imidlertid slutt på BankID på mobil. Digital autentisering ved hjelp av BankID på mobil fases ut til fordel for ny app. Utfasingen starter i september, og målet er at BankID skal kunne brukes livet ut, ifølge Jan Bjerved, leder for BankID.

– 2,4 millioner nordmenn har BankID på mobil, opplyser Hege Steinsland, kommunikasjonssjef for BankID og BankAxept til Nettavisen.

Nærmere 900.000 nordmenn har allerede lastet ned den nye BankID-appen, men fortsatt er det mange som ikke har ordnet seg et annet alternativ til å logge inn med BankID. Det kan få konsekvenser. Sertifikatet for bruk av BankID på mobil varer nemlig kun to år, og om du ikke har sjekket når ditt går ut, kan du fort stå med «buksene nede» når du skal logge inn i for eksempel nettbanken.

– Du kan fortsette å bruke BankID på mobil fram til sertifiseringen går ut. Men noen har brukt BankID på mobil så lenge at den gamle kodebrikken ikke funker lenger, og du trenger et BankID-sertifikat knyttet til kodebrikken for å få aktivert og brukt BankID på app, sier Steinsland.

– Plutselig løper BankID på mobil ut på et uheldig tidspunkt, og da er det lurt å ha appen klar, sier hun.

Ved å logge deg inn på «Min BankID» på nettsidene til BankID, kan du finne ut hvor lenge sertifikatet ditt varer og om du har en aktiv BankID med kodebrikke. Har du ikke det, må du bestille en ny i banken din før du får aktivert BankID på app, opplyser Steinsland.

– Dette må du sjekke nå. Rundt 200.000 nordmenn har ingen alternativ til BankID på mobil. For dem haster det, sier hun.

1,5 million nordmenn har app-løsning

Steinsland advarer også om at du kan miste tilgangen til BankID på mobil dersom du må bytte sim-kort etter at bankene har stengt for nye BankID på mobil-aktiveringer i høst.

BankID-leder Bjerve uttalte tidligere i sommer at årsaken til at mobilmetoden byttes ut, er at BankID på app vil gjøre det lettere å bruke og mer tilgjengelig for flere. I tillegg skal det spare brukerne for tid.

Den nye BankID-appen krever at du skriver inn et passord når du skal logge deg inn på nettsteder som krever identifisering med BankID. Ifølge Steinsland vil det i løpet av høsten komme en oppdatert versjon som lar deg bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk ved innlogging.

Nærmere 100 banker benytter den nye appen, mens Sparebank 1, Nordea og Danske Bank bruker egne og liknende apper for innlogging, som kundene må benytte seg av framover.

– Det er rundt 650.000 brukere av Sparebank 1 sin engangskode-app, så totalt sett er det over 1,5 millioner som allerede har ordnet en app-løsning for å logge inn med en BankID som er mobil, sier Steinsland.

En del har imidlertid fortsatt en fungerende fysisk kodebrikke som kan brukes.

Sikkerheten er viktig

Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, sier til Nettavisen at de ikke har testet de ulike BankID-metodene for elektronisk identifisering, men han tror ikke det blir noe stort opprør mot at man går over til app.

Men det er allerede flere som har sterke meninger om overgangen, og flere har tatt til Twitter for å ytre sin mening.

«Husk å skaffe BankID-kodebrikke nå som de har tenkt å legge ned BankID på mobil og tvinger deg over på BankID med app *SOM OFTE IKKE FUNGERER I DET HELE TATT*», skriver en.

«Hvorfor i himmelens navn mener de bank-id appen er mer «brukervennlig» enn det gamle systemet?» skriver en annen.

Jensen i Forbrukerrådet påpeker at uansett hvilken teknisk løsning man har, er det viktigste at sikkerheten er god.

– Så lenge appen viser seg å ha høy sikkerhet og er brukervennlig, tror jeg mange vil kunne ønske appen velkommen, sier han.

Han understreker hvor viktig det er å ha et alternativ når BankID på mobil ikke lenger er mulig å bruke.

Jensen er imidlertid mer bekymret for ni prosent av befolkningen, som enten ikke har eller ikke kan bruke BankID.

– Det er noen som er relativt analoge, og vi skal tenke mye på dem. Det gjelder både eldre og andre grupper sårbare forbrukere. Man må for eksempel ha bostedsadresse for å ha BankID, sier han.